De leden van de Hobokennse jeugdraad willen zich vooral toeleggen op netwerken en communicatie , dit  blijkt uit het recentste verslag van hun overleg.

Het politiek administratieve  kader..

Alle kinderen, tieners en jongeren tot 30 jaar die graag hun zegje doen over het beleid in de stad en de districten zijn welkom in een jeugdraad. Die adviseert het bestuur over jongerenthema's als jeugdlokalen, sport, cultuur, veilig fietsen, speelplaatsen, fuiven, diversiteit, subsidies ...

Op de Hobokense jeugdraad zijn alle jeugdverenigingen of organiserende jongeren van Hoboken welkom om problemen en ervaringen te delen en te netwerken. De jeugddienst neemt een ondersteunende rol op en helpt waar mogelijk. Als er beleidsvragen zijn voor jongeren wordt advies gevraagd. Naast individuele jongeren, worden ook de Hobokense jeugdhuizen, chiro’s, scoutsgroepen en jeugdfestivalorganisaties
vertegenwoordigd. ​

Kwalitatieve adviezen

De districtsjeugdraad Hoboken levert kwalitatieve adviezen. Dit doen ze door de betrokkenheid en de inspraak van burgers te verzekeren:

• bij beleidsvoorbereiding.
  • bij de uitwerking van de gemeentelijke dienstverlening.
  • en bij de evaluatie ervan.verslag:8 oktober 2018

Verslag Jeugdraad maandag 08/10/2018 met kalender jeugdactiviteiten  komende maanden

Aanwezigen:

Karen De Lee

Jeugdconsulent Hoboken

Claudia Van Damme

Chiro Klinker

Amelie Antonio

Chiro Klinker

Seppe Vandael

Scouting Hoboken

Liese Sanchez

Scouting Hoboken

Jasper Van Hoey

Chiro Sentroem

Tom Segers

Chiro Sentroem

1. Voorstelling nieuwe jeugdconsulent

1. Adviesvraag wijzigingen politiecodex

De stad heeft een voorstel klaar om wijzigingen in de politiecodex door te voeren. Dat voorstel en reglement vind je alvast in bijlage. Wie er niet kan bijzijn: je mag jouw opmerkingen ook op mail weergeven tegen vrijdag 26/10/2018.

sessie adviesraden

Aangezien het de eerste jeugdraad is van het schooljaar, wordt er informatie gegeven over de begrippen inspraak, participatie en adviesraden. Aansluitend doen we een oefening met post-its om te zien wat de verwachtingen zijn van de jeugdraadleden i.v.m. de jeugdraad.

Oefening met post-its

Er hangen drie A-3 bladen op met elk een thema: netwerk, advies, info. De leden schrijven op post-its redenen waarom ze naar de jeugdraad komen. Deze worden opgehangen onder de verschillende luiken.

• Redenen:
  • Netwerk: in contact komen met andere verenigingen, samen zitten met andere jeugdbewegingen, meer te weten komen over activiteiten voor jeugd in Hoboken, uitwisseling van activiteiten met andere groepen, netwerken met andere jeugdverenigingen, scouts vertegenwoordigen, contact hebben met districtsschepen
  • Advies: Inspraak hebben wat betreft jeugd, belangrijke adviezen geven die een invloed hebben op de jeugd van Hoboken
  • Info: informatiedoorstroming vanuit districtsraad, gemeenteraad en jeugddienst, communicatiekanaal van Chiro kunnen zijn, op de hoogte blijven an van evenementen van andere verenigingen, meningen van anderen horen, wat zijn de aandachtspunten van andere verenigingen, evenementen meedelen.
  • Conclusie:

We kunnen concluderen dat de leden van de jeugdraad voornamelijk komen om te netwerken en om informatie te verkrijgen/door te geven. Het luik ‘advies’ is voor de leden minder belangrijk om naar de jeugdraad te komen.

1. Verwachtingen van de jeugdraadleden i.v.m. de jeugdraad

• Als er evenementen zijn in’t Gravenhof, dan willen de leden dit weten. We willen graag dat dit via facebook duidelijk gecommuniceerd wordt. Ook willen we dat onze evenementen gedeeld worden op de facebook-pagina van de jeugddienst en de jeugdraad.
  • Aanvulling jeugdconsulent: als je wil dat er reclame wordt gemaakt voor je event, mail dan een tekstje of flyer/affiche door naar het e-mailadres van de jeugddienst: hoboken@stad.antwerpen.be.
  • De leden van de jeugdraad zouden het fijn vinden als de volgende jeugdraden in de lokalen van de verenigingen plaatsvinden.

1. Varia

• 28/10 Dag van de Hobokense Jeugdbeweging @Gravenhof Jeugddienst
  • 10/11 fuif Chiro Klinker in de JOH kinderfuif 19u30 – 21u / jeugd 22u – 4u
  • 17/11 Bouwquiz in zaal van scouts Zaouja Scouting Hoboken