Waarschuwing voor de wandelaars in onze Hobokense polder

In de Hobokense Polder staan aardig wat eiken langs de wandelpaden. De gevreesde eikenprocessierups is reeds waargenomen en zal de komende dagen waarschijnlijk sterk uitbreiden.
De rups laat haar brandharen los bij verstoring. Deze brandharen kunnen bij contact met de huid irritatie en uitslag opwekken. De brandharen worden meegenomen door de wind en kunnen op wandelaars terechtkomen. Ze blijven ook aanwezig op de plaats waar de rupsen hebben gezeten. De brandharen hebben weerhaakjes en blijven ook langere tijd ‘actief’. Losse haartjes zijn met het blote oog moeilijk waarneembaar.

Honden hebben ook last van de brandharen, zeker als ze de brandharen in de ogen of de bek hebben gekregen. Als de brandharen of rups in de bek van de hond komen kan het nodig zijn onmiddellijk een dierenarts te raadplegen. De ene hond reageert al heftiger dan de andere. Hou dus steeds je hond aangelijnd.

Als u het idee hebt dat u in contact bent geweest met haartjes van de eikenprocessierups ga dan naar de website van het antigifcentrum.

Meer info over deze rupsen op onze website: https://www.hobokensepolder.be/eikenprocessierups/index.html