Umicore schrapt twee windturbines

HOBOKEN / HEMIKSEM - Engie gaat bij de Vlaamse overheid een wijzigingsverzoek indienen omtrent het omstreden windturbineproject in opdracht van Umicore in Hoboken. De wijziging houdt in dat het aantal windturbines wordt herleid van vier naar twee. Voor wijkvereniging De Drie Mereltjes van de Bloemenwijk in Hemiksem worden er nog te weinig garanties geboden.

Het windturbineproject op de site van Umicore in Hoboken stootte van in het begin op heel wat tegenstand, zowel bij buurtbewoners als de lokale overheid. Toen de bestendige deputatie van de provincie besloot toch een vergunning af te leveren, werd door verschillende partijen beroep aangetekend. Daarop gingen Umicore en Engie opnieuw rond de tafel zitten met de plaatselijke actiecomités en de lokale overheden van Hemiksem en Hoboken.

Op basis van die gesprekken is beslist een wijzigingsverzoek in te dienen. De twee windmolens die het dichtst bij de woonwijken in Hemiksem en Hoboken waren ingetekend, worden niet in het finale voorstel opgenomen. Hierdoor verdubbelt de afstand tussen de twee overblijvende turbines en beide woonkernen.

De beslissing kan wijkvereniging De Drie Mereltjes maar gedeeltelijk tevredenstellen. “We eisten dat garanties zouden worden gegeven dat de twee geschrapte turbines in de toekomst niet zouden worden gebouwd. Maar daar wilden ze niet op ingaan. Dat doet ons vermoeden dat deze wijziging slechts een voorwendsel is om het project binnen te halen en later toch ook de andere twee te kunnen bouwen. Ook op onze vraag om regelmatig en lange tijd metingen te doen, wordt niet ingegaan. Daarom kunnen we ons hier nog altijd niet mee akkoord verklaren. De gezondheidsrisico’s van windturbines van deze omvang blijven ons zorgen baren”, reageert voorzitter Maarten Sterckx.

“Zelf werkzaam in de zorgsector stoot het mij tegen de borst dat ze bij het bedrijf elke avond om 20u de sirenes loeien voor de zorgmedewerkers in Covid-19-tijden, maar dat ze met hun project het tegenovergestelde doen.”

Lees de reacties ()
Lees de reacties () Verberg reacties